نحوه اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس
سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس جزو ۲ تا از ابزارهای کلیدی هر کسب و کاری هست که همواره با استفاده از اونا میتونیم یک نقشه راه مناسبی رو برای رسیدن به اهداف مورد نظرمون ایجاد کنیم.
سرچ کنسول چیست؟
سرچ کنسول ابزاری هست که میتونیم با استفاده از اون متوجه بشیم که هر کلمه کلیدی که داخل سایت داریم وضعیت وجایگاهش توی نتایج گوگل به چه شکل هست و اینکه کاربران بیشتر با چه کلمه کلیدی و کوئری وارد سایت میشن، البته این ابزار خیلی کلیدی هست و توی بحث سئو جزو مهمترین ابزارهای سئو کارها و تولید کنندگان محتوا به شمار میره.
از اونجایی که توی گوگل آنالیتیکس ما میتونیم رفتار کاربران رو نسبت به هرکدوم از کانالهای ورودی (ارگانیک، سوشال، مستقیم و …) بررسی کنیم چه بهتر که بیایم با استفاده از اتصال این دو ابزار کاربردی و خفن متوجه بشیم که با استفاده از کلمه کلیدی مورد نظرمون چه تعداد از کاربرا وارد سایت شدن و کدوم کلمات کلیدی برای ما ارزشمند تره.
با این روش ما میتونیم تحلیل های خیلی خفنی داشته باشیم که کمکمون کنه که بر اساس شاخص ها و عملکردی که مورد انتظارمون سایت رو بهتره بررسی کنیم و باگهای احتمالی رو کشف کنیم تا توی مسیر پیشرفت کسب و کار هر چه بهتر عمل کنیم.
ما برای اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس از نسخه ۴ گوگل آنالیتیکس یا همون GA4 استفاده میکنیم، چون نسخی قبلی که universal بوده رو گوگل اعلام کرده که دیگه ساپورت نخواهد کرد و هجرت از نسخه قدیمی به نسخه جدید از واجباته!!!برای وصل کردن سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس کافیه ابتدا وارد بخش ادمین گوگل آنالیتیکس بشید.
بعد از بخش PRODUCT LINKS که زیر مجموعه Property هست روی گزینه Search Console Links کلیک کنید.
توی پنجره نمایش داده شده مطمئنا برای اولین بار هیچی وجود نداره و درواقع شما اکانت سرچ کنسول رو به گوگل آنالیتیکس وصل نکردید.
برای اتصال روی دکمه آبی رنگ Link کلیک کنید.
حالا به شما برای اینکه فرایند اتصال ۲ محصول گوگل که سرچ کنسول و آنالیتیکس منظورش هست، توضیحاتی ارائه میده.
درواقع میگه که اگه شما سرچ کنسول رو به گوگل آنالیتیکس وصل کنید هر کسی که دسترسی گوگل آنالیتیکس رو داره میتونه از داده های لینک شده سرچ کنسول استفاده کنه و نمیشه توی این مورد سطح دسترسی برای کسانی که به پراپرتی آنالیتیکس شما وصل هستند ایجاد کرد.
برای ادامه کار روی Choose accounts کلیک کنید تا فرایند اتصال انجام بشه.
توی این صفحه لیست پراپرتیهای سرچ کنسول رو میتونید ببینید.
اگه چیزی برای شما نمایش داده نمیشه احتمالا شما دسترسی owner به سرچ کنسول رو ندارید ولی اگه اطمینان دارید که دسترسی دارید ولی چیزی نمایش داده نمیشه، روی گزینه Add a property که توی کادر آبی رنگ نمایش داده میشه بزنید تا وارد search console بشید.
حالا اگه propertyهای مختلف سرچ کنسول رو دارید، روی اون property که میخواید باgoogle analytics لینک بشه رو انتخاب کنید و برید توی بخش settings و روی گزینه Associations کلیک کنید و در نهایت روی دکمه ASSOCIATE کلیک کنید تا بتونید property های گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول رو با هم لینک کنید.
طبق پنجرهای که باز شده روی پراپرتی مناسب گوگل آنالیتیکس کلیک کنید و روی دکمه continue بزنید.
حالا کافیه برگردید توی google analytics و روی propertyای که اضافه شده تیک بزنید و روی دکمه confirm کلیک کنید.
طبق تصویر روی دکمه next کلیک کنید.
مرحله دوم: انتخاب web stream
ممکنه که شما استریمهای مختلفی داشته باشید پس select رو انتخاب کنید و بعد از انتخاب استریم مورد نظر روی دکمه next بزنید.
مرحله سوم : بازبینی و تایید نهایی
توی این صفحه نشون میده کدوم دامنه و کدام web stream برای اتصال به هم انتخاب شده.
اگه همه چی درست هست روی submit بزنید.
بهتون تبریک میگم همه چی رو با موفقیت پشت سر گذاشتیم.
چطوری داده های سرچ کنسول را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنم؟
برای اینکه داده های مربوط به سرچ کنسول رو توی گوگل آنالیتیکس ببینید از منوی کناری آنالیتیکس وارد reports بشید و درنهایت روی Acquisition overview کلیک کنید.
توی این صفحه شما میتونید ۲ تا ویجت با عناوین Google Organic Search Traffic و Google Organic Search Queries رو میتونید مشاهده کنید.
توی هر کدوم از این ویجت یا کارتها اطلاعات متفاوتی نمایش داده میشه که الان توضیح میدمشون.
Google Organic Search Traffic :
با استفاده از این کارت میتونید به وضعیت لندینگ پیچ، کشوری که کاربران ازش جستجو کردن( که البته معمولا ایرانی ها با فیلتر شکن وارد سایت میشن) و نوع دستگاه(که میتونه دسکتاپ، موبایل و یا تبلت باشه) رو به تفکیک ببینید.
Google Organic Search Queries:
با این گزینه هم میتونید متوجه بشید که کوئری و کلمه کلیدی که کاربر جستجو کرده چند تا کلیک خورده، چقدر impression (نمایش) داشته، میزان CTR و رتبه کلمه کلیدی توی نتایج گوگل چند هست.
صد البته که داده هایی که برای من نشون میده با چیزی که برای شما نشون میده متفاوت هست.
شاید برای خیلی ها سوال باشه که وقتی ما سرچ کنسول و آنالیتیکس رو باهم لینک میکنیم فقط دادهها از زمانی که به هم متصل مینکیم نمایش داده میشه ؟
باید بگم که شما علاوه بر داده هایی که از زمان اتصال این دو ابزار بهم رو دسترسی دارید، به داده های گذشته یا همون historical data رو هم میتونید مشاهده کنید.
برای اینکه به دادههای بیشتر دسترسی داشته باشید میتونید روی view هر کدوم کلیک کنید که به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشید.
توی کتابخانه آنالیتیکس هم این امکان فراهم شده که بتونیم با اضافه کردن دسترسی سریع از طریق سایدبار بخش reports هر لحظه با سرعت بالاتری به این گزارشات دسترسی پیدا کنیم.
برای اضافه کردن دسترسی سریع سرچ کنسول از طریق بخش reports وارد library بشید و دنبال کارت یا ویچت Search Console باشید و از طریق ۳ نقطه ای که توی تصویر هم مشاهده میکنید روی publish بزنید تا بتونید از این به بعد گزارشات مربوط به جست و جوی کاربر توی گوگل و کوئریها رو به راحتی ببینید.
بعد از اون یک بخش به نام search console توی منوی کنار report اضافه میشه که میتونید به راحتی داده های search console رو مشاهده کنید.
این آموزش تا همین جا به نظرم کفایت میکنه ولی کلی مطلب و آموزش های حرفهای تر توی راهه.
آموزش ویدیویی اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس
ویدیو زیر توی یوتیوب بارگذاری شده و میتونید از آموزش تصویری وصل کردن سرچ کنسول به آنالیتیکس بهره ببرید.
هر سوالی داشتید توی کامنتها بپرسید تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید