آموزش ساخت اکانت گوگل ادز
گوگل ادز چیست؟
گوگل ادز یا همون گوگل ادوردز سابق یکی از سرویس های گوگل برای کمک به افرادی که قصد تبلیغات در فضای اینترنت را دارند هست.
با گوگل ادز میتونیم طیف گسترده ای از انواع تبلیغات رو متناسب با هدف و نوع کمپین مورد نظرمون انتخاب کنیم.
شناخته ترین و پراستفاده ترین نوع تبلیغات در ایران استفاده از تبلیغات در صفحه نتایج گوگل هست، بالاخص که خیلی از مواقع مدیران محترم مجموعه علاقه مند هستن که به هر قیمتی توی نتایج اولیه گوگل باشید.
این قسمت اول آموزش گوگل ادز هست و قراره صرفا نحوه ثبت نام در گوگل ادز و ایجاد حساب رو مورد بررسی قرار بدیم
گوگل ادز چطور کار میکنه؟
به زبان ساده گوگل ادز یه سیستم مزایده تبلیغات انلاین هست، تاحدودی هرکه پول بیشتری رو برای اون کلمه کلیدی در نظر بگیره،جایگاهش توی گوگل هم به مراتب بالاتر هست و به ازای کلیک های صورت گرفته در نتایج گوگل از حساب شما هزینه تبلیغات کسر میشه.
البته همین جا بگم که صرفا پول بیشتری تنها فاکتور نمایش شما در نتایج گوگل نیست، موارد مهم دیگه ای هم هست مثلا ux سایت، کیفیت عناوین و محتوای سایت، ارتباط محتوای تبلیغات با محتوای لندینگ پیچ و … که این موارد رو Ad Rank یا همون جایگاه شما در نمایش تبلیغات تاثیر گذاره.
روش های کسر هزینه هم صرفا به ازای کلیک رو تبلیغات نیست، روش های مختلفی هم هست که جای خودش بیشتر توضیح میدیم.
حالا بیایم و یکسری از تبلیغات که توی گوگل نمایش داده میشن رو با هم ببینم.
ما کلمه کلیدی “‘گوگل ادز” رو توی گوگل جستجو کردیم و نتایج زیر رو بهمون نشون داد.
همونطور که مشاهده میکنید یکسری تفاوتها توی نسخه موبایل وجود داره که توی نسخه دسکتاپ وجود داره. مثلا عکس مقالات، شماره موبایل، کلمه Sponsored،کد تخفیف و …
فعلا در همین حد کفایت میکنه و بریم سراغ ساخت اکانت گوگل ادز
ساخت اکانت گوگل ادز
یه نکته بگم خدمتتون که حتما و حتما باید رعایت کنید، گوگل ادز فیلتره و باید یه فیلتر شکن مناسب پیدا کنید که ip ثابت هم باشه که خدایی نکرده مشکل بسته شدن اکانت گوگل براتون پیش نیاد.
و همچنین نیاز به یه جیمیل نیاز هست که با استفاده از اون بتونید اکانت گوگل ادز رو بسازید.
این دو مورد بالا رو که آماده کردید بریم فرایند ساخت اکانت گوگل ادز رو تکمیل کنیم.
ابتدای امر وارد لینک زیر بشید تا بریم تنظیمات گوگل ادز رو انجام بدیم.
https://ads.google.com/intl/en/home/
حالا روی دکمه Start now کلیک کنید تا فرایند ساخت اکانت گوگل ادز رو استارت بزنیم.
طبق تصویر لطفا روی Switch to Expert Mode کلیک کنید تا به حالت پیشرفته تر تنظیمات گوگل ادز بریم، اینطوری دستمون برای یکسری از تغییراتی که باید اعمال بشه باز تر هست.
توی این صفحه گوگل ادز از ما میخواد که مشخص کنیم که هدفمون از تبلیغاتی که میخواهیم راه بندازیم چیه؟!
ممکنه هدفمون نصب اپلیکیشن باشه، یا ورودی گرفتن، یا فروش و یا حتی تماس.
این نکته رو توجه داشته باشید که نمیتونید همزمان چند تا هدف رو با هم دنبال کنید، هیچ موقع نمیتونید همزمان چند تا خرگوش رو دنبال کنید، روی یک تمرکز کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
توی این مرحله با توجه به هدفی که ما مدنظرمونه یعنی جذب ترافیک ورودی به سایت روی Website traffic کلیک میکنیم
توی مرحله دوم باید نوع کمپین رو مشخص کنیم.
همونطور که قبلا اشاره کردم گوگل ادز یه سرویس تبلیغاتی هست و شیوه های مختلف تبلیغاتی رو میتونیم با گوگل ادز اجرا کنیم.
تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی که یوتیوب پخش میشه یا تبلیغات توی جیمیل هم جزو سرویس های این غول اینترنتی هست.
ولی درحال حاضر ما به همون تبلیغات توی صفحه جستجو گوگل بسنده میکنیم و با انتخاب گزینه search میریم مرحله بعد.
توی این بخش از ما میخواد که آدرس سایتمون رو وارد کنیم.
یه مرحله بعدی هم هست که یه کوچولو پیشرفته هست، درواقع اگه بخواید نرخ تبدیل تبلیغاتمون رو بهتر بتونیم بررسی کنیم میتونیم وارد تنظیمات این گزینه بشیم ولی فعلا زوده و روی continue میزنیم و میریم برای مراحل بعدی، نگران نباشید آموزشش رو حتما قرار میدم.
توی این صفحه ابتدا مشخص کنید که دوست دارید اسم کمپین گوگل ادز چی باشه!؟
حواستون باشه که از توی بخش نتورک ۲ تا گزینه Search Network و Display Network رو غیر فعال کنید.
گوگل خودش پیشنهاد میکنه که بیاید تبلیغات خودتون رو توی سایت های دیگه که به عنوان پارتنرشیپ و همکار هستن تبلیغات نمایش داده بشه، مثلا یوتیوب( تبلیغات متنی توی یوتیوب) و یا آمازون و …، در واقع لیست سایتها بصورت شفاف از سمت گوگل منتشر نشده و بهتره از خیر این گزینه هم بگذریم.
یه گزینه دیگه هم هست با عنوان Show more settings که تنظیمات اضافی مثلا زمان شروع و پایان کمپین رو میتونیم مشخص کنیم و یا حتی میتونیم مشخص کنیم روزانه چه ساعتهایی تبلیغاتمون نمایش داده بشه.
توی فیلد بعد یا همون Targeting and audience segments مشخص میکنیم که تبلیغاتمون کجا نمایش داده بشه ویا کجا ها نمایش داده نشه.
اول از همه بگم که نمیتونیم ایران رو مستقیما انتخاب کنیم،جوابش هم مشخصه،به خاطر تحریم ها.
خب همونطور که بهتر میدونید خیلی از کاربرا توی این برهه زمانی به خاطر شرایط پیش اومده از فیلتر شکن استفاده میکنن که خب باید این موضوع رو نمایش تبلیغات به اون کاربران به دلیل تغییر ip ممکنه با مشکل مواجه بشه، بهتره
All countries and territories یا همون کل کشورها رو انتخاب کنیم.( البته این رو بدونید که این روش اصلا بهینه نیست، بعدا به بحث بهینه سازی بیشتر می پردازیم)
توی بخش بعدی باید تعیین کنیم که کاربرایی که دنبال محتوای ما هستن از چه زبانی استفاده میکنن، بهتره که زبان فارسی – persian رو از لیست پیدا کنیم و اضافه کنیم.
توی بخش Audience segments میتونیم مخاطبان کمپین گوگل ادز رو دقیق تر مشخص کنیم، مثلا کسایی که علاقه مند به آشپزی یا تکنولوژی هستن، این بخش رو فعلا رها میکنیم رفته رفته کار باهاش رو بیشتر یاد میگیریم.
و حالا توی بخش Budget and bidding باید مشخص کنیم که میخوایم چقدر بودجه برای کمپین در نظر بگیریم.
Budget گوگل ادز چیست؟
به بودجه کلی که برای کمپین گوگل ادز در نظر میگیریم باجت یا همون بودجه گفته میشه.
مثلا ما میخوایم که ۱۰۰ دلار برای این کمپین صرف کنیم، کافیه نوع ارز رو مشخص کنیم و کنارش میزان پول رو وارد کنیم، معمولا ما سعی میکنیم که با لیر کار کنیم.
بید در گوگل ادز چیست؟
Bidding مشخص میکنه که شما میخواید به ازای هر کلیک چقدر پرداخت کنید و اینکه نوع پرداختی تون میخواید به ازای کلیک باشه یا به ازای نرخ تبدیل، یا میزان impression share.
ما سعی میکنیم همه چی رو دستی انتخاب کنیم و فعلا از هوش مصنوعی گوگل برای تعیین قیمت به صرف جلوگیری میکنیم، چون هم میزان بودجه مون کمه، هم نیاز به زمان برای تست قیمت توسط گوگل هست، معمولا این دو مورد رو ما خیلی روش حساسیم.
پس تمرکزمون رو میزاریم روی کلیک click و حتما Set a maximum cost per click bid limit رو فعال میکنیم تا بگیم که ما نمیخوایم بیشتر از مثلا ۱ دلار برای هر کلیک هزینه کنیم، البته بستگی به نوع بیزینس و بودجه در نظر گرفته داشته باشه، ممکنه که رقبا تون تا ۴-۵ دلار برای کلمه کلیدی مورد نظر هزینه کنن، پس اگه بید کمتری در نظر بگیرید ممکنه که اصلا نمایش داده نشید و اگر هم نمایش داده بشید توی جایگاه های پایین تر باشید.
یه بخش مهم دیگه هم توی انتهای صفحه هست که باید Show more settings رو کلیک کنید و مربوط به Ad rotation که مربوط میشه به تبلیغات مون، گوگل بصورت پیشفرض حالت بهینه یا Optimize رو برامون در نظر گرفته که کارش اینه بیشترین کلیک رو جذب کنیم، اینطوری ممکنه که چند تا تبلیغ توی یه اد گروپ ad group داشته باشیم و با آنالیزهایی که خودش انجام میده یکیش بیشتر از بقیه کلیک میشه، شاید چیز جالبی باشه و Optimize رو انتخاب اولمون در نظر بگیریم.
در همین حد بدونیم که کلیک همه چیز نیست، نرخ تبدیل کاربرا مهمترین چیزه.
این موضوع رو هم توی مقاله بعدی در نظر میگریم که کاملا توضیح بدیم.
توی مرحله بعدی قراره که بیایم و تنظیمات مربوط به اد گروپ رو تعیین کنیم.
Ad group در گوگل ادز چیست؟
Ad group در واقع در برگیرنده چندین تبلیغات می باشد، به زبان ساده ممکنه که ما چندین تبلیغ مختلف بنا به نیازمون طراحی و اجرا کنیم، مثلا ما کمپین برای فروش میخوایم داشته باشیم که چندین محصول مختلف داریم: پیراهن، شلوار و کفش
حالا میتونیم ۳ تا اد گروپ یا گروه تبلیغاتی متفاوت ایجاد کنیم و بعد توی هر کدوم از اون گروه تبلیغاتی، تبلیغات ایجاد میکنیم.
حالا سازوکارش رو بهتر درک میکنیم.
الان میخوایم برای kwbox یه تبلیغ بریم.
گروه تبلیغاتی رو “گوگل ادز” در نظر میگیریم.
توی بخش Keywords مشخص میکنیم که چه کلمات کلیدی رو میخوایم روش کار کنیم.
اینجا یه مقدار نیاز به بررسی بیشتر داره.
گوگل ادز ۳ نوع کنترلر برای کلمات کلیدی در نظر گرفته .
Broad match :
که بصورت گسترده در نظر گرفته میشه، که استفاده ازش خیلی خطرناکه، چرا که ممکنه هم معنی و هم خانواده های دیگه اون کلمه کلیدی رو هم در نظر بگیره و برای اون افراد تبلیغات رو نمایش بده.
مثلا کلمه کلیدی : خرید کلاه
ممکنه کاربر کلمه کلیدی: فروشگاه کلاه گیس ،آدرس فروشگاه کلاه نمدی و… رو هم اگه جستجو کنه ممکنه نمایش بده
Phrase match:
اگه کلمه کلیدی خودمون رو داخل “” بزاریم به گوگل میفهمونیم که حتما باید این کلمات کلیدی توی جستجوهای کاربر باشه تا تبلیغات نمایش داده بشه.
مثلا: “خرید کلاه”
توی این نوع اگه کاربر کلماتی قبل و بعد از این کلمه کلیدی اضافه کنه ممکنه که تبلیغاتمون نمایش داده بشه.
قیمت خرید کلاه نمدی – خرید کلاه سربازی نمایش داده میشه
Exact match:
اگه کاربر دقیقا این کلمه کلید رو جستجو کرد بهش نمایش بده، وگرنه نمایش نده
اگه کلمه کلیدی داخل علامت [ ] باشه اون کلمه کلیه تطبق دقیق خواهد بود و فقط در اون صورت نمایش داده میشه که عینا اون کلمه رو کاربر جستجو کنه.
مثلا : [خرید کلاه]
اگه کاربر چیزی غیر از این استفاده کنه بهش تبلیغات نمایش داده نشه.
بهتره که سعی کنیم کلمات کلیدی مون یه مقدار توصیف شده تر باشه و از توع Phrase match و یا Exact match باشه، بالطبع تعداد نمایش تبلیغاتمون نسبت به broad خیلی کمتره ولی خب دقیق تر داریم کار میکنیم.
هرکسی یه استراتژی داره و بهش باید احترام گذاشت ?
حالا بعد از اینکه کلمات کلیدی مون رو انتخاب کردیم و توی کادر مربوطه وارد کردیم روی save and continue میزنیم تا بریم مرحله بعدی.
Create ads :
ما توی این مرحله شروع به ساخت تبلیغات میکنیم.
Final URL : در واقع همون صفحه نهایی یا لندینگ پیج مون هست که کاربر اگه روی اون تبلیغاتمون کلید کرد وارد صفحه مربوطه بشه.
Display path : این فیلد موقعی که کاربر داره تبلیغات رو میبینِ اطلاعات بیشتری نسبت به صفحه ای که قراره بره بدست میاره و الزاما آدرس نهایی صفحه نیست.
Headlines :
همون عنوان تبلیغاتمون هست، که خیلی خیلی مهمه و بهتره روی این بخش خیلی توجه کنیم.
شما ملزم هستید که حداقل 3 تا هدلاین برای تبلیغات در نظر بگیرید، سعی کنید هدلاین اول مستقیما موضوع اصلی رو بگه و هدلاین های بعدی توصیف بیشتر و کلمات ترغیب کننده تر باشه.
صدالبته بیشتر درست کنید بهتره، چون اینطوری گوگل تست میکنه و اونی که بهترین نتجه رو داره بهتون نشون میده.
Descriptions :
ما برای اینکه تبلیغاتمون نمایش داده بشه و باز خورد مناسبی داشته باشه باید توضیحات ترغیب کننده بنویسم، توجه داشته باشید که خیلی فرق هست بین ترغیب کننده و تبلیغات زرد، لطفا سعی کنید از تبلیغات زرد دور بشید، درسته که ممکنه کاربرای زیادی رو به سایت هدایت کنید، ولی اگه کاربر از سایت خوشش نیاد و اون نیازی که مدنظرش بود مرتفع نشه میاد بیرون و صرفا هزینه برای ورودی داشتید، که صد البته گوگل همواره داره تبلیغات رو بررسی میکنه و اگه متوجه بشه که تبلیغات شما مناسب نیست جایگاه شما رو تغییر میده و اینطوری هم هزینه زیادی صرف کردید و هم جایگاهتون رو از دست میدید.
حداقل ۲ تا توضیح برای هر کدوم از تبلیغاتتون بنویسید.
حواستون باشه که محدودیت توی حروف دارید، پس ازش درست استفاده کنید.
موقعی که شما درحال تکمیل تبلیغاتتون هستید احتمالا متوجه Ad strength شده باشید که کم و زیاد میشه، در واقع هرچقدر کیفیت تبلیغاتتون افزایش پیدا کنه نوار مروبطه کامل تر بشه.
پرفورمنس گوگل ادز
برای اینکه پرفورمنس تبلیغاتتون افزایش پیدا کنه سعی کنید که از اکستنشن های کمکی بهره ببرید، البته درست و بجا
مثلا Sitelinks رو میتونید داشته باشید تا لینک های دیگه رو به سایت تبلیغات اضافه کنید، ممکنه که کاربر کلمه کلیدی مورد نظر رو جستجو کرده باشه ولی هدفش الزاما خرید نیست، میخواد قیمت رو بررسی کنه، یا نظرتان دیگران رو هم ببینه و …
یا مثلا میخوایم به کسایی که از تبلیغاتمون استفاده کردن کد تخفیف بدیم و از اکستنشن Promotions استفاده کنیم.
حتی میتونیم که شماره موبایل به گوگل ادز اضافه کنیم،اینطوری میتونیم نرخ تماس رو افزایش داد.
همونطور که گفتم بهتر هست که بنا به نیازمون این اکستنشن ها رو اضافه کنیم.
یه نمونه کمیپن تستی،الزاما درست نیستاااا !!!
درنهایت میریم برای مرحله بعدی که مرحله نهایت و بحث پرداخت رو داریم.
همونطور که در جریان هستید ما از ایران نمیتونیم مستقیما پرداخت کنیم و باید حتما یکی باشه که بتونه پرداخت ارزی رو برامون انجام بده، که توی ایران این گونه شرکت ها زیاد هستن و چند درصد کارمزد دریافت میکنن و پرداخت رو انجام میدن.
اگر هم خودتون میتونید پرداخت رو انجام بدید توجه داشته باشید که سعی کنید کشور هایی رو انتخاب کنید که قابلیت پرداخت Manual payments رو دارند،مثلا ترکیه
حالا چرا میگم Manual payments؟ چون ما بر اساس میزانی که مدنظرمون هست پرداخت میکنیم و توی حساب گوگل ادز وارد میکنیم، در حالی که توی حالت اتوماتیک بر اساس میزانی که مصرف میکنید از کارت اعتباری تون کم میشه.
اگر هم کد تخفیف گوگل ادز رو دارید میتونید توی بخش Introductory offer وارد کنید.
آدرس و … رو هم با هم وارد میکنیم و submit رو وارد میکنم.
اگه همه چی اوکی باشه دیگه کار توی این مرحله تموم هست.
بهتون تبریک میگم اولین کمپین گوگل ادز رو اجرا کردید.
ممکنه که سوالی درباره گوگل ادز و اجراش داشته باشید، میتونید توی کامنت ها بپرسید.
اگر هم نیاز به مشاوره دارید میتونید فرم مربوطه رو پرکنید تا باهاتون در ارتباط باشم.
دیدگاهتان را بنویسید