ایونت در گوگل آنالیتیکس
فروشگاه رو تازه افتتاح کردم و دیروز ۳۲۰ نفر اومده بودن تو فروشگاه، ۱۲۰ نفر یه ۵ دقیقهای توی مغازه بودن و میچرخیدن، یه ۶۴ نفر رفتن جنس ها رو دیدن، ۵۳ نفر درباره محصولات ازم پرسیدن و درنهایت ۱۰ نفر از ما محصول خریدن.
توی هر کدام از موقعیت ها یک رویدادی رو کاربر ها انجام دادن و با آنالیز دقیق میتونیم متوجه بشیم که کدوم بخش رو اگر تغییر بدیم ممکنه که میزان فروشمون افزایش پیدا کنه.
توی این مقاله قراره که ایونت ها و نحوه آنالیز اونها توی گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) رو کامل باهم بررسی کنیم.
ایونت چیست؟
توی نسخه جدید گوگل آنالیتیکس که اصطلاحا بهش میگن GA4، به هر تعاملی که کاربر داخل سایت انجام میده، ایونت گفته میشه، به عنوان مثال: بازدید از صفحه(page view)، پیمایش صفحه (scroll)، کلیک روی دکمه و یا لینک، دانلود فایل و …، تمامی این موارد به عنوان event در گوگل آنالیتیکس شناخته میشه.
چگونه ایونت ها را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنیم؟
برای اینکه یه ایونت ها در گوگل آنالیتیکس 4 دسترسی داشته باشید کافیه طبق مراحلی زیر اقدام کنید.
۱- توی محیط گوگل آنالیتیکس از بخش منوی کناری، روی گزینه report کلیک کنید.
۲-طبق تصویر روی گزینه Engagement کلیک کرده و درنهایت Events را انتخاب کنید.
۳- حالا کافیه که event رو انتخاب کنید.
همونطور که توی تصویر هم مشاهده میکنید یکسری نمودار و جدول هست که شما میتونید آمار ایونت هایی که داخل سایت رخ داده رو مشاهده کنید و طبق آنالیز و تحلیلی که ازش بدست میارید میشه تصمیم های مهمی گرفت.
حالا میایم و یه مقدار درباره هر کدوم از این نمودار ها توضیح میدیم.
نمودار اول که مشاهده میکنید مربوط به میشه به نمایش تعداد ایونت های رخ داده شده براساس نام هر ایونت و در بازه زمانی مشخص شده.
به عنوان مثال بازه زمانی که ما برای آنالیز ایونت ها در نظر گرفتیم برای ۲۸ روز گذشته بود و توی این بازه زمانی میتونید رخداد هر کدام از ایونت ها رو ببینید، مثلا توی ۱۲ آگوست، ۷۳۶۵ ایونت مربوط به بازدید صفحه (page view) گرفته و و ۲۸۹۸ ایونت مربوط به وارد کردن محصول به سبد خرید هست و میتونید.
نمودار دومم هم مربوط میشه به نمودار میلهای که میتونید مشاهده کنید بر اساس ایونت های صورت گرفته به تفکیک، کدوم یکی بیشترین رخداد رو داشته.
جدول ایونت در گوگل آنالیتیکس
توی این جدول بصورت کامل میشه تمامی event ها رو مشاهده کرد، پس یک مقدار وارد جزئیات بیشتر میشیم.
اول از همه ستون Event name که تمامی ایونتهای رو برای ما نشون میده، که البته اگه تعداد event ها بیشتر از ۱۰ تا باشه، صفحه بندی میکنه و باید برید توی صفحات دیگه و یا اینکه با استفاده از فیلتر Rows per page میتونید تعداد سطر ایونتهایی که توی یک صفحه میخواید نمایش داده بشه رو مدیریت کنید.
ستون Event count میاد تعداد رخداد eventها رو توی بازه زمانی که ما مشخص کردیم نمایش میده، مثلا ۲۷۲۷ ایونت مربوط به دانلود فایل ها صورت گرفته.
نکته مهم اینه که این تعداد ممکنه یکتا نباشه، یعنی اگه کاربری روی دکمه خاصی توی صفحات مختلف کلیک کنه و فایل ها رو دانلود کنه ممکنه به همون میزان تعداد ایونت های شمارش شده هم افزایش پیدا کنه.
ستون Total users
این ستون نشون میده که توی بازه زمانی مشخص شده، تعداد کاربرای منحصر بفردی که اون ایونت رو انجام دادن چند نفر بوده؟
ستون Event count per user
این ستون هم مربوط میشه به میانگین رخداد ایونت بر اساس تعداد افراد یکتا و غیر تکراری.
مثلا 7,962 ایونت برای کلیک ثبت شده و تعداد افرادی که این ایونت رو داشتن 3,709 نفر بوده( این رو در نظر داشته باشید که ممکن بود یک نفر ۱ بار کلیک کرده باشه ولی یک نفر دیگه ۳ بار کلیک کرده باشه)، پس بطور میانگین به ازای هر نفر ۲.۱۵ رخداد برای این ایونت ثبت شده.
شما میتونید جدول مربوط به ایونت ها رو براساس اسم ایونت (event name)، تعداد رخداد (count) و (user) بصورت نزولی و یا صعودی نمایش بدید. با این کار میتونیم متوجه بشیم که مثلا کمترین ایونت مربوط به کدوم ایونت هست، و یا کدوم ایونت بصورت میانگین بیشترین رخداد رو داشته.
جستجو ایونت در گوگل آنالیتیکس
ممکنه که تعداد ایونت هایی که داخل گوگل آنالیتیکس وجود داره زیاد باشه و بخواهید که سریعتر اونا رو پیدا کنید، کافیه از نوار جستجو، اسم event رو تایپ کنید.
اضافه کردن secondary dimensions :برای اینکه بٌعد جدیدی رو به تحلیل هاتون اضافه کنید میتونید با کلیک روی دکمه + ابعاد مختلفی رو برای گزارش ایونت ها داشته باشید.
به عنوان مثال میخواید متوجه بشید که هرکدوم از ایونت ها بیشتر توسط کدوم یکی از مدل های گوشی اتفاق میفته، و یا اینکه ترافیک ورودی کاربرانی که ایونت مورد نظر رو انجام دادن چی بوده تا بتونید متوجه بشید کدوم سورس (منبع) یا سایتی بهترین و مناسبت ترین گزینه برای انجام فعالیت های مارکتینگی هست.
این بخش خیلی کمک میکنه که بر اساس شاخص های مختلف بتونیم که کاربرای موجود داخل سایت چطور شخصیتی(بصورت نسبی) دارند.
این مورد رو خودتون برای گزارش ایونت سایت خودتون انجام بدید، مثلا افرادی که اومدن داخل سایت و page view داشتن، بیشتر از چه دستگاهی و یا چه سیستم عامل و یا حتی دستگاه(موبایل یا تبلت یا کامپیوتر) چه رزولوشنی داره، این امر کمک میکنه که بتونید سایتتون رو بر اساس دستگاه هایی که کاربراتون استفاده میکنند، بهینه تر کنید.
گاها پیش میاد که شما سایت رو برای نسخه دسکتاپ طراحی کردید ولی در نهایت از طریق آماری که گوگل آنالیتیکس بهتون میده متوجه میشید که بیشترین رخداد ایونت مورد نظرتون از گوشی های آیفونی با سافاری بوده،درحالی که یکسری از کدها توی سافاری درست نمایش داده نمیشه و فهمیدن همین موضوع موجب میشه با تغییر کد نویسی و ریسپانسیو کردن سایت میزان نرخ تبدیل رو افزایش بدید.
برای اینکه به جزئیات بیشتری نسبت به هر کدوم از ایونت ها برسیم کافیه که از روی جدول روی event مورد نظر کلیک کنیم، که با این کار یک صفحه دیگه ای باز میشه و گزارشات مربوط به اون ایونت رو بهمون نشون میده.
همین بخش هم برای ما خیلی مهمه و کمک میکنه نسبت به ایونت مورد نظر دید جامع تری داشته باشیم.
به عنوان مثال توی سایتمون اگه بخشی برای دانلود داشته باشیم میتونیم از این طریق متوجه بشیم که نمودار دانلود بر اساس تاریخ چه روندی رو طی میکنه و یا اینکه کاربرانمون از چه صفحه ای فایل ها رو دانلود کردن و … که همهی این موارد رو میتونیم با استفاده از گوگل آنالیتیکس ارزیابی کنیم.
همونطور که مشاهده کردید از ایونت های میتونیم توی آنالیز و تحلیل هامون خیلی خیلی زیاد استفاده کنیم.
این مقاله صرفا مبانی استفاده از ایونت ها در گوگل آنالیتیکس بود و قراره توی مقالات بعد کلی درباره جزئیات این مبحث مهم صحبت کنیم.
همه تلاشمون اینه که بتونیم به شما کمک کنیم که با استفاده از آموزش هامون، یک پله بالاتری برید و عمیق تر همه چیز رو یاد بگیرید و مهارتتون رو افزایش بدید،
اگه مقاله به نظرتون مفید بود سعی کنید بازنشر کنید و ما رو به بقیه معرفی کنید تا با انرژیای که بهمون میدید قوی تر بریم جلو.
هرجا سوالی داشتید میتونید از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید، مطمئن باشید کنارتون هستیم.
دیدگاهتان را بنویسید