شناخت کاربران در گوگل آنالیتکیس
شناخت کاربرای سایت همیشه جزو مهمترین کارهایی هست که ما توی هر جایگاهی که داریم باید انجام بدیم، چون کمک میکنه که محصولات،خدمات، محتوا و هرچیز دیگهای که داریم ارائه میدیم، مطابق با علاقه احتمالی کاربران باشه، بالاخص توی تولید محتوا.
به عنوان مثال چطوری میتونیم میتوجه بشیم که کاربرامون چه سنی دارن یا اینکه جنسیت کاربرایی که به ما سر میزنن چی هست؟
با استفاده از گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) و بررسی دموگرافیک، میتونیم متوجه بشیم که کاربرامون چه سن و سالی دارن و جنسیتشون چیه، اما این دادهها از کجا میاد؟ از طریق گوگل سیگنال
گوگل سیگنال چیست؟
اکثر ما وقتی میخوایم یه چیزی رو جستجو میکنیم، احتمالا خیلی زیاد روی گوشی یا لپتاپ یا تبلتمون یک حساب گوگل داریم که از قبل بهش وصل شدیم و همونطور که میدونیم یکسری داده ها مثلا جنسیت و سال تولدمون رو وارد کردیم و همچنین موقع ساخت اکانت گوگل به صورت پیش فرض گزینه نمایش تبلیغات شخصی سازی شده( Personalization Ads) برای ما فعال شده ، در اینصورت گوگل میتونه براساس رفتاری که داریم و دیتاهای جمع آوری شده، تبلیغاتی متناسب با جستجوهای ما نشون بده، با استفاده از این داده ها میتونه بگه که کاربرایی که وارد سایت ما شدن چه جنسیت و سن و سالی دارن.
درصورتیکه که چند تا دیوایس مختلف داشته باشیم (هم گوشی هم لپ تاپ) و فقط یک اکانت گوگل به همهی این دیوایسها متصل باشه،در اینصورت حتی با وجود دستگاههای مختلف، رهگیری کاربران و نشون دادن تبلیغات بهشون فارغ از نوع سخت افزار امکان پذیر هست.
درصورتیکه که چند تا دیوایس مختلف داشته باشیم (هم گوشی هم لپ تاپ) و فقط یک اکانت گوگل به همهی این دیوایسها متصل باشه،در اینصورت حتی با وجود دستگاههای مختلف، رهگیری کاربران و نشون دادن تبلیغات بهشون فارغ از نوع سخت افزار امکان پذیر هست.
گوگل سیگنال چه مزایایی دارد؟
همونطور که توضیح دادیم، گوگل یکسری اطلاعات ناب از رفتار و علاقهمندیهای کاربرها داره و این کمک میکنه تا ما بتونیم توی سایتمون براساس شخصیت احتمالی کاربر تولید محتوا کنیم، یا حتی بیایم و محصولات و خدمات دیگهای به سایتمون اضافه کنیم.
اما ویژگی های دیگهای هم وجود داره از جمله :
- ریمارکتینگ (remarketing) فارغ از نوع دستگاهی که باهاش وارد سایت شدن
- امکان رصد کاربران حتی اگه همزمان با چند دستگاه مختلف ولی با یکی اکانت گوگل وارد شده باشن (اصطلاحا میگن cross-device)
- دستیابی به جنسیت و سن و سال و علاقهمندی های کاربران
ممکنه که وارد گوگل آنالیتیکس بشید و بخواهید دموگرافیک رو مشاهده کنید ولی با یک صفحه خالی مواجه شده باشید، این رو درنظر داشته باشید که گوگل سیگنال بصورت پیشفرض غیر فعال هست و جهت دسترسی به دیتاها، گوگل سیگنال رو فعال کنیم.
نحوه فعالسازی گوگل سیگنال
برای اینکه google signals رو فعال کنید ابتدا وارد بخش ادمین (admin) گوگل آنالیتیکس شوید.
از گزینههای موجود در ستون property روی data setting کلیک کنید.
حالا از زیر مجموعههای منوی باز شده Data Collection را انتخاب کنید.
توی این مرحله همونطور که مشاهده میکنید یکسری اطلاعات درباره گوگل سیگنال بهمون میده و لطفا این موارد رو بخونید و اگه به نظرتون با سیاست های سازمانتون در تعارض هست بهتره از گوگل سیگنال صرف نظر کنید (که البته اکثر مواقع ما بصورت پیشفرض همه چی رو قبول میکنیم و کار با بقیه موارد نداریم).
بعد از مطالعه مواردی که توی این صفحه وجود داره، درصورتیکه برای شما همه چی اوکی باشه روی دکمه Get started بزنید.
توی این بخش روی دکمه Continue کلیک کنید.
حالا Activate رو انتخاب کنید تا گوگل سیگنال برای شما فعال بشه.
اگه همه چی اوکی باشه برای شما توی صفحه جدید فعال شدن گوگل سیگنال رو نشون میده،که البته با کلیک روی همون گزینه میتونید درصورتیکه به هر دلیل خواستید، گوگل سیگنال رو غیرفعال کنید.
توجه داشته باشید که نمایش دیتاها در بخش دموگرافیک ۲۴ ساعت طول میکشه پس اگه قبل ۲۴ ساعت چیزی بهتون نشون نمیده نگران نباشید.
نحوه نمایش ویژگی دموگرافیک کاربران
برای مشاهده علاقه مندیها و سن و جنسیت کاربران ابتدا وارد Reports بشید و از منویی که برای شما باز شده از بخش User روی Demographics کلیک کنید.
بعد از منوی کشویی که باز شد، Demographics overview رو انتخاب کنید.
حالا شما میتونید سن، جنسیت و علاقه مندیهای کاربران رو مشاهده کنید و براساس آنالیزهاتون تغییراتی که ممکنه به ذائقه کاربر خوش بیاد رو اعمال کنید.
این آموزش هم تا اینجا، طبق قولی که دادیم، کلی محتوای جذاب دیگه داریم براتون آماده میکنیم.
اگه سوال و نظری دارید توی کامنت ها بپرسید، خوشحال میشیم بتونیم کمکتون کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید